august 20, 2025
Bază de cunoștințeService

5 semne că autoturismul are nevoie de reglare a geometriei roților

Un mecanic auto schimbă o roată la un autoturism.

Geometria roților are un impact direct asupra siguranței și manevrabilității, precum și asupra uzurii uniforme și duratei de viață a anvelopelor. Cum îți dai seama că autoturismul are probleme cu geometria? Există mai multe semne care indică faptul că roțile nu sunt corect aliniate.

​Roțile sunt unul dintre elementele-cheie a autoturismului și nu trebuie subestimate. Ele reprezintă legătura directă dintre vehicul și șosea, iar reglajul lor corect influențează totul, de la controlul autoturismului până la uzura anvelopelor. În acest articol îți explicăm ce este geometria roților, de ce este importantă și când trebuie verificată.

​Ce este geometria roților și de ce este importantă?

Termenul de „geometrie a roților” este des întâlnit printre șoferi. Dar ce înseamnă concret? Mai exact, este vorba de geometria punțilorreglajul unghiurilor roților în raport cu caroseria și suprafața drumului. Scopul este de a asigura că autoturismul se comportă corect în mers, rămâne stabilă și rulează drept.

​De ce este atât de importantă? Pentru că influențează direct siguranța, manevrabilitatea, durata de viață a anvelopelor și confortul la volan. O geometrie corectă ajuta ca roțile să atingă șoseaua exact așa cum au fost concepute de producător.

​Alte motive importante:

  • Comportament previzibil al vehiculului

Stabilitate și control sigur în linie dreaptă, în viraje, la frânare și la viteze mari.

  • ​Uzură uniformă a anvelopelor

Nu este nevoie de înlocuire prematură, ceea ce prelungește durata de viață a anvelopelor și reduce costurile.

  • ​Consum optim de combustibil

Geometria dereglată crește rezistența la rulare, ceea ce duce la un consum mai mare.

  • ​Protejarea componentelor

Geometria corectă reduce uzura pivoților, brațelor, amortizoarelor și rulmenților.

  • ​Confort

Când volanul rămâne drept și autoturismul rulează liniar, fără deviații, călătoria este mai lină, mai silențioasă și mai plăcută.

​Atenție: geometria NU înseamnă echilibrarea roților!

Unii confundă geometria cu echilibrarea. De fapt, sunt două lucruri diferite.

​Echilibrarea presupune distribuirea uniformă a greutății roții și se face pe un aparat special cu plumb. Scopul este prevenirea vibrațiilor la volan.

​Geometria se referă la direcția și poziționarea roților. Dacă autoturismul trage într-o parte, problema este geometria. Dacă vibrează volanul la viteză, e nevoie de echilibrare.

​Ce reglează geometria roților?

Geometria include mai multe unghiuri și distanțe care definesc poziționarea corectă a roților. Cele trei elemente principale sunt:

  • ​Convergența (Toe)

Unghiul în care roțile sunt orientate una spre cealaltă (pozitivă) sau spre afară (negativă).

  • ​Unghiul de cădere (Camber)

Înclinarea roții față de verticală. Dacă este incorect, uzura apare doar pe marginea interioară sau exterioară a anvelopei.

  • ​Unghiul pivotului (Unghi de fugă, Caster)

Unghiul axei de rotație a roții față de verticală, vizibil din lateral. Afectează stabilitatea direcțională și revenirea volanului după viraj.

​5 semne că ai nevoie de geometrie

​1. Autoturismul deviază

Dacă trebuie să păstrați continuu direcția prin aplicarea unei forțe asupra volanului pentru a rula drept pe un drum drept – aveți o problemă.

​2. Anvelopele sunt uzate neuniforma

Dacă o parte e mai uzată (interior sau exterior), e semn clar de geometrie incorectă.

​3. Volanul nu stă drept

Dacă rulați în line dreaptă, dar volanul este întro poziție ușor rotită, direcția nu este reglată corespunzător.

​4. Volanul nu revine cu forță după viraje

Dacă volanul nu revine singur după un viraj, există o problemă de geometrie.

5. ​Manevrabilitate slabă la viteze mari

Dacă mașina „plutește” sau reacționează întârziat, verifică geometria.

​Când să mergi la verificarea geometriei

  • ​Dacă mașina trage într-o parte.
  • Dacă volanul nu revine în poziție centrală.
  • Dacă anvelopele sunt uzate neuniform.
  • Preventiv – cel puțin o dată pe an.
  • După un impact cu o bordură sau groapă.
  • După schimbarea unor componente ale suspensiei.

​Atenție: Geometria nu este verificată automat la inspecția tehnică periodică (ITP), dar o geometrie defectuoasă poate duce la respingerea inspecției.

​Cât costă reglajul geometriei?

Se face în ateliere specializate cu echipamente de măsurare 3D. Adesea este oferit în timpul schimbului sezonier de anvelope. Reglajul complet al ambelor punți costă între 50 și 80 euro, în funcție de mașină și locație. Pentru SUV-uri sau mașini mari, prețul poate fi mai mare.