august 27, 2025
Bază de cunoștințeService

Cum se curăță filtrul de particule DPF și când trebuie înlocuit?

Filtru DPF înfundat sub vehicul, cu urme vizibile de coroziune și funingine.

Dacă esti proprietarul unui autoturism diesel, ar trebui să știi câteva lucruri despre filtrul de particule DPF. Acesta îndeplinește un rol esențial în captarea și eliminarea particulelor nocive de funingine care, altfel, ar ajunge în atmosferă. Știi cum se curăță acest filtru de particule și când trebuie înlocuit?

​Ce este filtrul DPF?

​Filtrul DPF (Diesel Particulate Filter) este un filtru de particule solide aflat în sistemul de evacuare al motoarelor diesel. Rolul său este de a capta funinginea și alte particule solide care apar în timpul arderii motorinei.

​De ce este important? Nu este esențial pentru funcționarea directă a vehiculului, dar este extrem de important pentru mediu.

Filtrul reduce emisiile de particule fine dăunătoare atât pentru aer, cât și pentru sănătatea umană. De asemenea, este necesar pentru ca autovehiculele diesel să respecte normele de emisii ale Uniunii Europene.

​Cum funcționează filtrul DPF

​Sistemul funcționează prin mai mulți pași:

  1. ​În timpul mersului, filtrul captează particulele solide din gazele de evacuare.
  2. ​Când se umple, începe regenerarea – funinginea este arsă și transformată în cenușă.

​Tipuri de regenerare:

  • Pasivă: Are loc automat, la temperaturi ridicate ale gazelor (de exemplu, pe autostradă).
  • Activă: Se pornește automat prin injectare suplimentară de combustibil.
  • Adițională, realizată într-un service auto: regenerare forțată în service, dacă celelalte metode nu funcționează.

​Când trebuie înlocuit filtrul DPF

Dacă filtrul este prea încărcat cu funingine, nu se mai poate regenera eficient. Cel mai adesea, cauza este mersul frecvent pe distanțe scurte, când motorul nu apucă să se încălzească suficient pentru regenerare.

​Semnele că filtrul trebuie curățat sau schimbat:

  • Se aprinde martorul DPF sau motor.
  • ​Crește consumul de combustibil.
  • Motorul pierde din putere sau intră în mod de avarie.
  • ​La diagnoză, apare o presiune ridicată în sistemul de evacuare.

​Dacă filtrul nu este deteriorat mecanic și nu și-a depășit durata de viață (150.000–250.000 km), este suficient să fie curățat profesional.

Un mecanic auto lucrează sub un vehicul și demontează un filtru DPF într-o benzinărie.

​Cum se face curățarea filtrului DPF

​Curățarea profesională se face în service-uri specializate și poate fi chimică, termică, hidrodinamică, mecanică sau cu ultrasunete. Scopul este de a repune filtrul în funcțiune fără a fi nevoie de înlocuire (care este foarte costisitoare). Se elimină inclusiv cenușa care nu arde în timpul regenerării automate.

​Prețul variază între 150 și 300 de euro, în funcție de metodă, tipul autoturismului și locație. Cea mai recomandată metodă este curățarea hidrodinamică, care este mai eficientă și de durată – elimină funinginea și cenușa și reface până la 98% din performanța filtrului.

​Etapele curățării hidrodinamice:

​1. Demontarea filtrului

Se scoate cu grijă din sistemul de evacuare.

​2. Diagnosticare

Se face o verificare vizuală și una cu tester.

​3. Curățare

Se folosește un aparat special cu apă, presiune și detergenți.

​4. Uscare

Cu aer cald sau într-o cameră de uscare.

​5. Verificare finală

Se măsoară presiunea și debitul pentru a confirma eficiența curățării.

​6. Montaj

Se reinstalează filtrul și se face o verificare de funcționare.

​Concluzie

Îngrijirea corectă a filtrului DPF te poate scuti de cheltuieli neprevăzute. Este suficient să conduci mai des pe distanțe mai lungi, să permiți regenerarea completă și să folosești combustibil și ulei de calitate.

​Și nu uita: la fel cum ai grijă de motor și filtrul DPF, nu neglija nici anvelopele – ele sunt singurul punct de contact cu șoseaua. Descoperă gama noastră de anvelope de marcă la prețuri excelente și asigură-te că conduci în siguranță, indiferent de vreme!