Repararea sistemului de evacare: ce trebuie să știți înainte de reparație
Sistemul de evacuare joacă un rol important în reducerea emisiilor și a zgomotului. În articolul nostru prezentăm componentele sistemului care sunt esențiale pentru funcționarea motorului, precum și semnele apariției unei defecțiuni.
Componente și rolul sistemului de evacuare
Sistemul de evacuare îndeplinește o serie de sarcini importante pentru o funcționare ecologică și eficientă. Aceste funcții includ extracția gazelor de eșapament, reducerea emisiilor și reducerea zgomotului. Dar cum funcționează, ce părți o compun?
Sistemul de evacuare are multe elemente și o structură complexă, în cele ce urmează vom arunca o privire asupra celor mai importante componente:
- Cuplaje și elemente de montaj: Componentele sistemului sunt atașate la șasiul vehiculului prin cuplaje și elemente de montaj. Aceste ancoraje permit de obicei jocuri minime, ceea ce ajută la prevenirea daunelor cauzate de rezonanță.
- Toba de eșapament finală și centrală: Funcția principală a tobei de eșapament centrale este de a încetini gazele care ies din motor pentru a reduce zgomotul. Toba de evacuare din spate asigură o atenuare suplimentară a zgomotului folosind materiale speciale de absorbție a sunetului.
- Placă de protecție termică: Sistemul de evacuare poate atinge temperaturi de până la 300 °C. Pentru a evita eventualele deteriorări, celelalte componente ale autovehiculului sunt protejate de placa de protecție termică.
- Filtru de particule (DPF): Un filtru de particule este o componentă întâlnită în autoturismele cu motor diesel care poate colecta particule mici de funingine.
- Convertizor catalitic: Fără convertizoare catalitice, emisiile generate de traficul auto ar fi semnificativ mai mari. Acest dispozitiv important are capacitatea de a oxida o parte din hidrocarburile și monoxidul de carbon produse. La sfârșitul procesului, substanțele periculoase pentru mediu sunt transformate în dioxid de carbon și vapori de apă.
- Senzor de oxigen: Senzorul de oxigen (cunoscut și sub numele de sondă lambda) este o componentă importantă responsabilă pentru reglarea raportului dintre aer și combustibil.
- Galeria de evacuare: Galeria de evacuare este responsabilă pentru canalizarea gazelor de eșapament de la motor în sistemul de conducte.
- Țeavă flexibilă: O țeavă flexibilă (cunoscută și sub numele de tub rezonator de evacuare) este o soluție flexibilă de bypass care conectează partea din spate a motorului și a sistemului de evacuare. În absența unei țevi flexibile, vibrațiile mașinii ar distruge sistemul de evacuare în timp.
Semne care arată că este timpul pentru repararea eșapamentului
Eficiență redusă a consumului de combustibil
Un semn comun al defectării eșapamentului este deteriorarea eficienței consumului de combustibil, ceea ce înseamnă că consumul de motorină sau benzină crește în aceleași condiții de conducere. Acest lucru implică nu numai costuri suplimentare, ci și un impact semnificativ asupra mediului.
Martorul check engine clipește
Martorul de verificare a motorului este o pictogramă pe tabloul de bord care indică o defecțiune a motorului și a sistemelor conexe. Printre altele, poate indica o defecțiune a sondei lambda. Dacă lampa clipește, este recomandat să contactați un specialist cât mai repede posibil.
Lichid care se scurge din evacuare
Observați scurgeri de lichid din sistemul de evacuare? Acest lucru poate indica chiar o defecțiune tehnică gravă. Dacă observați pete sub țeava de eșapament după parcare, merită să duceți vehiculul la service.
Piese de evacuare ruginite sau deteriorate
Chiar și cu o întreținere corespunzătoare, coroziunea poate să apară. Rugina și deformarea pot afecta funcționarea normală a sistemului.
Sunet deranjant de la evacuare
Ca urmare a defectării tobei de eșapament finale și centrale, evacuarea poate deveni zgomotoasă. Reparațiile sunt necesare cât mai curând posibil pentru a elimina nivelurile ridicate de zgomot.