aprilie 30, 2024
AnvelopeGoodyearInovaţieUncategorized

Au sosit cu zvon mare, dar anvelopele iluminate ale Goodyear au eșuat prematur

La începutul anilor 1960, producătorul american de anvelope Goodyear a venit cu o nouă inovație, una dintre cele mai dramatice concepții de dezvoltare din întreaga industrie a anvelopelor.

Anvelopa revoluționară este fabricată din așa-numitul neotan, un cauciuc sintetic din poliuretan care este turnat în șabloane de forma anvelopei și ars la 121 de grade Celsius. Noua anvelopă a fost dezvoltată de chimistul Goodyear William Larson împreună cu Anthony Finelli.

Avantajul noului material a fost că a fost mult mai ușor de fabricat decât anvelopele tradiționale, ceea ce a necesitat utilizarea mai multor straturi de cauciuc și țesătură. Noua anvelopă nu a necesitat suprafață interioară de anvelopă din cauciuc și nici fire de întărire. Potrivit Goodyear, materialul special a combinat duritatea plasticului cu elasticitatea cauciucului și are o rezistență excelentă la abraziune, crăpare și se rupe doar foarte greu.

Un beneficiu suplimentar al neotanului cu toate aceste proprietăți a fost că materialul era translucid. Profitând de această caracteristică, Goodyear a fost de asemenea capabil să adauge colorant la cauciucul sintetic, rezultând roți luminoase de culoare verde, roșu, galben, portocaliu sau chiar albastru.

Iar dacă anvelopa a fost instalată pe o jantă dotată cu un bec micuț, anvelopa a luminat în întuneric.

Goodyear a făcut o publicitate uriașă pentru noua sa dezvoltare. De exemplu, într-un comunicat de presă din 1961, aceștia au vizionat sosirea unei noi ere în designul mașinii. Potrivit companiei, după lansarea noii anvelope, proiectanții de mașini vor putea să viseze autoturisme la care culoarea anvelopei se va potrivi la culoarea tapițeriei sau interiorului și chiar la culoarea părului clienților de sex feminin.

De asemenea, compania a sosit cu promoții și mai spectaculoase în campanie. O mașină Dodge Polara era echipată cu un set de cauciuc roșu și au traversat cu autovehiculul astfel înzestrat întregul centru din Miami, apoi au repetat demonstrația un Chrysler Silver 300 în orașul New York.

Și dacă nu a fost suficient în sine ca pneurile să lumineze, Goodyear a mai adus o altă inovație pentru a o perfecționa. Șoferii ar fi putut controla iluminarea anvelopelor individual sau în perechi cu ajutorul unui buton de pe volan, care ar fi putut fi folosit fie pentru semnalele direcționale, fie de frânare, potrivit producătorului.

Testele inițiale au arătat că anvelopele din neotan au rulat neted și liniștit pe drum, dar ulterior s-a demonstrat faptul că au performanțe slabe pe suprafețe umede și s-au tocit mai repede decât se aștepta în timpul unei frânări bruște. În același timp, unii șoferi au considerat că inovația este extrem de distractivă și nu în ultimul rând senzațională.

Deși mai târziu, Goodyear a promis că va face rectificări suplimentare în ceea ce privește amestecul de material, pentru a-l face mai durabil decât anvelopele convenționale, dar în cele din urmă, anvelopele din neotan s-au dovedit prea scumpe pentru producția în masă.

Din punct de vedere practic, conceptul nu a fost de asemenea viabil, deoarece beneficiile anvelopelor iluminate s-au pierdut la utilizarea pe drumuri mai lungi în afara orașului, deoarece praful și resturile depuse pe anvelopă de pe șosea au făcut anvelopa atât de murdară încât funcția de iluminare și-a pierdut rațiunea. Prin urmare, compania a fost constrânsă să abandoneze conceptul, lăsând șoferilor anvelopele negre mult mai plictisitoare.

Așadar, anvelopele colorate și iluminate nu au fost niciodată disponibile în comerț, însă un singur dealer auto local a fost autorizat să utilizeze un set de astfel de anvelope.  Jim „Street” Skonzakes a folosit anvelope pentru a crea un model futurist Golden Sahara II. Mașina a fost adorată de publicul larg, care, în plus, a apărut mai târziu și într-un film. Autovehiculul s-a deteriorat ulterior de-a lungul anilor, vopseaua a devenit uzată, iar unele dintre elementele sale au trebuit să fie ținute împreună cu bandă adezivă.

Ulterior, Muzeul Auto Klairmont Kollections l-a câștigat la o licitație pentru nu mai puțin de 350.000 de dolari și a decis să restaureze integral mașina. Lucrările de restaurare au fost făcute de Speakeasy Customs și Goodyear a contribuit la proiect cu un set complet nou de anvelope iluminate. Autovehiculul a fost una dintre marile vedete la Salonul Auto de la Geneva din acest an.