Cuplul de strângere a șuruburilor roților: 3 greșeli frecvente și cum să le evitați
Cuplul de strângere a șuruburilor de la roată conform specificațiilor producătorului poate reduce semnificativ riscul unui accident cauzat de o defecțiune tehnică. Elementele de fixare instalate incorect pot duce chiar la accidente. În articolul nostru, vă prezentăm cele mai importante informații referitoare la cuplul de strângere.
Ce este un șurub de roată?
Înainte de a intra în cuplu, este important să introducem noțiunea de șurubul roții, care este de obicei un șurub hexagonal folosit pentru a fixa roata. În cele ce urmează, ne putem familiariza pe scurt cu cele mai importante proprietăți tehnice.
Filet
Pentru o fixare cu succes, este important ca filetele șurubului roții și ale piuliței roții să se potrivească. În caz contrar, se pot produce daune grave la butucul roții. În toate cazurile, asigurați-vă că filetele piuliței și șurubul se potrivesc. Tipuri comune de filet pentru șuruburi de roată:
- M12x1,25
- M12x1,5
- M14x1,5
- M14x1,25
Mărimea
Deși sunt disponibile în multe alte dimensiuni, cele mai comune dimensiuni ale cheilor străine sunt:
- 17 mm
- 19 mm
- 21 mm
Lungimea filetului
Specificațiile producătorului, care se găsesc și în manualul tehnic al vehiculului, determină cu precizie lungimea optimă a șurubului roții. Nu se recomandă abaterea de la această valoare, deoarece poate duce la o potrivire incorectă. În funcție de designul șurubului, se disting dispozitivele de fixare radiale, conice mobile și conice. Designul poate afecta lungimea firului, așa că acest lucru ar trebui să fie luat în considerare atunci când alegeți.
Care este cuplul optim de strângere a șuruburilor de roată?
Cuplul optim de strângere a șuruburilor de roată este listat în manualul tehnic al mașinii, care este adesea disponibil digital pe site-ul producătorului. Dacă din anumite motive nu găsiți acest lucru, merită să întrebați un mecanic auto pentru a determina cuplul de strângere corect.
Pași de strângere
În cele ce urmează, vă prezentăm pe scurt pașii de strângere. Vă recomandăm să schimbați roata acasă doar dacă aveți instrumentele și cunoștințele necesare. O roată fixată incorect reprezintă un risc de accidente, așa că dacă nu aveți abilitățile necesare, contactați un service auto.
Instrumente necesare:
- mănuşi de cauciuc
- cârpă de spălat
- cheie dinamometrică
Etape de strângere:
- Asiguraţi-vă de valoarea corectă a cuplului de strângere!
- Pune-ți mănușile de cauciuc și setează valoarea dorită pe cheia dinamometrică!
- Strângeți șurubul, când se atinge valoarea dată cuplului, cheia se va declanșa!
Sfaturi utile pentru strângere:
1. Dacă șurubul roții este deformat sau corodat, acesta trebuie înlocuit în orice caz. În acest caz, nu este suficient să strângeți șurubul.
2. Merită să verificați și piulițele roților, dacă sunt deformate sau ruginite, trebuie și înlocuite.
3. Evita sa folosesti grasimi si uleiuri!
4. Nu folosiți niciodată o cheie de impact pentru a regla cuplul roții!
5. Urmați întotdeauna instrucțiunile producătorului!
3 greșeli comune la care ar trebui să fii atent
1. Cuplu mare de strângere a șuruburilor de roată
În cazurile în care cineva se abate de la specificațiile producătorului sau folosește o cheie fără cuplu, este posibil să stabilească un cuplu prea mare. Acest lucru poate avea nenumărate consecințe negative: șurubul roții poate fi deteriorat și deformat, janta poate fi deformată, dar filetul șurubului roții poate fi deteriorat. Dacă strângem șuruburile prea strâns, în cazul unei pene, nu vom putea slăbi șuruburile roților cu cheia convențională găsită în mașină (fără o pârghie de putere adecvată).
2. Cuplu de strângere scăzut al șuruburilor de roată
Similar cu șuruburile de strângere excesivă, cuplul de strângere scăzut poate duce, de asemenea, la consecințe negative. În astfel de cazuri, este obișnuit ca mașina să înceapă să tremure la viteza normală de conducere, iar șurubul roții se slăbește în timp, ceea ce în cazuri grave poate duce chiar la un accident. Cuplul de strângere scăzut al șuruburilor de roată poate apărea și din cauza unei valori optime modificate a cuplului din cauza ruginii acumulate.
3. Folosind șurubul de roată greșit
O altă problemă poate fi utilizarea șurubului de roată sau a piuliței de roată greșite. Pentru a evita acest lucru, respectați întotdeauna recomandarea producătorului. Lungimea sau tipul de filet greșit poate distruge roata într-un timp scurt, cauzând costuri suplimentare semnificative.