Nu trebuie să-ți fie frică de anvelopele de toate anotimpurile
Mulți încă se opun, dar tot mai mulți deținători de autoturisme cumpără anvelope pentru patru sezoane pentru autoturismul lor. Performanțele slabe din trecut nu mai sunt caracteristice și probabil acesta este segmentul din industria de fabricare a anvelopelor auto care se dezvoltă cel mai mult, iar acest lucru este demonstrat perfect și prin teste.Anvelopele de patru sezoane nu pot fi ideale pentru toată lumea, dar se pot dovedi a fi o alegere bună pentru majoritatea deținătorilor de autoturisme obișnuiți. Am analizat avantajele, dezavantajele, prețurile, argumentele pro și contra.
Chiar și acum câțiva ani, a fost aproape un sacrilegiu dacă un șofer, în special un specialist, a argumentat pentru anvelope de patru anotimpuri. A fost menționat ca și argument contra anvelopelor potrivite deopotrivă pentru sezonul de iarnă și de vară faptul că nu sunt perfecte pentru nici un anotimp și că îmbină cele mai slabe caracteristici ale anvelopelor dezvoltate special pentru un anumit anotimp. Această opinie generală negativă și stereotipie s-a schimbat semnificativ în ultimul timp. Acest lucru se datorează, pe de o parte, produselor în continuă dezvoltare, tehnologiilor de producție și, nu în ultimul rând, rezultatelor unor teste care au dovedit clar, că, chiar dacă aceste anvelope nu sunt echivalente cu anvelopele tradiționale de iarnă și vară, în unele situații , acestea sunt într-adevăr corespunzătoare.
Cert este că anvelopele pentru toate anotimpurile nu vor atinge niciodată adeziunea anvelopelor de vară în caniculă și cea a anvelopelor de iarnă în zilele mai reci, cu toate acestea, la luarea deciziilor și la achiziția anvelopelor, șoferii nu ar trebui să treacă cu vedere asupra faptului că, în ultimii ani, iarna este mult mai ameliorată și numărul de zile cu zăpadă, îngheț este mult mai redusă.
In ce diferă anvelopele de patru anotimpuri?
In primul rând în materialul de bază. Deoarece anvelopele pentru toate anotimpurile sunt fabricate dintr-un amestec mult mai moale decât anvelopele de vară, pentru a asigura o adeziune corespunzătoare și în perioada de iarnă. În același timp, acest material mai moale înseamnă că anvelopele se uzează mai repede, deoarece aceste seturi sunt utilizate în mod continuu de către automobiliști, fără înlocuire.
Anvelopele de patru anotimpuri diferă nu numai în materialul lor, dar și în modelul anvelopei, de anvelopele de iarnă și de vară, adică combină elemente modelului celor două tipuri de anvelope.
Suprafața de rulare a anvelopelor de vară este mai saturat pentru a asigura o suprafață de adeziune mai mare între autoturism și carosabil. Nervurile și blocurile vizibile pe suprafața anvelopei sunt separate prin caneluri longitudinale și transversale. Acestea joacă un rol extrem de important în vremea ploioasă de vară, deoarece îndepărtează apa de sub anvelopă și împiedică alunecarea mașinii pe drumurile umede.
Anvelopele de iarnă sunt mult mai moi decât anvelopele de vară, ceea ce asigură de asemenea o adeziune mai bună. „Bulbii” și blocurile de pe suprafața de rulare a anvelopelor nu sunt saturate, ci pe suprafața lor se găsesc mici lamele, pe tipurile mai noi în formă de Z. Funcția lamelelor este dublă: pe de o parte, ajută la obținerea unui efect de frânare mai bun și, pe de altă parte, îndepărtează noroiul, zăpada depusă în direcția șanțurilor dintre blocuri – mult mai adânci decât în cazul anvelopelor de vară -, care în final evacuează materialul de sub anvelopă.
De fapt, anvelopele pentru toate anotimpurile combină caracteristicile anvelopelor de iarnă și de vară.
Suprafața lor este mai mult asemănătoare anvelopelor de iarnă, dar poartă și caracteristicile unei anvelope de vară, însă materialul lor și conținutul de silicat al amestecului folosit sunt mai apropiate de cea a unei anvelope de vară. Datorită lamelelor asemănător anvelopelor de iarnă, în cazul acestor anvelope rezistența la rulare este mai ridicată și din acest motiv se uzează mai repede.
Pentru cine și de ce anvelopele de patru sezoane pot fi o alegere mai bună?
Deși anvelopele de patru sezoane sunt din ce în ce mai cunoscute și rezultatul unei tehnologii mai avansate, puțini șoferi din țară aleg încă aceste produse. Conform datelor din anul trecut, acestea au în continuare doar o cotă de piață de 5-15% în Europa.
În opinia experților, aceste anvelope au evoluat de-a lungul anilor atât de mult, încât în anumite condiții, merită să se opteze pentru acest tip de anvelopă. În plus, Bridgestone estimează că nu mai puțin de 42 la sută din populația europeană trăiește în zonele cu climă oceanică, unde sunt caracteristice iernile blânde și veri călduroase, regiuni în care utilizatorii ar putea profita la maxim de avantajele anvelopelor pentru toate anotimpurile.
Dacă luăm pe rând avantajele, în primul loc se află cel mai important avantaj, și anume că aceste anvelope de toate anotimpurile ne economisesc timpul sacrificat pentru schimbarea anvelopelor de două ori pe an. Acest lucru înseamnă în primul rând economie de bani, dar se poate economisi și spațiu, deoarece nu trebuie să ocoliți seturile de iarnă sau de vară în subsol sau garaj.
Potrivit experților, anvelopele de patru anotimpuri reprezintă cu siguranță un oarecare compromis țn industria auto, însă utilizarea acestora poate fi o soluție bună pentru cei care își folosesc autovehiculele cel mai mult în oraș, nu conduc distanțe lungi în mod regulat și, de cele mai multe ori, conduc chibzuit, cu respectarea restricțiilor de viteză.
În acest caz, a fi gata de compromis înseamnă, de asemenea, că conducătorul auto este dispus să renunțe la folosirea autovehiculului în zilele cu adevărat reci, de iarnă, când drumurile sunt înzăpezite și înghețate, deoarece aceste anvelope se comportă mai slab în aceste circumstanțe.
Anvelopele moderne de astăzi, de patru anotimpuri, sunt, în general, potrivite în condiții de iarnă blândă și vară călduroasă, așa că, având în vedere condițiile meteorologice din țară, par a fi o alegere bună în această privință. Deși nu concurează cu cele mai bune anvelope de iarnă și de vară, deja sunt expres echilibrate în ceea ce privește performanțele, iar un set corespunzător de patru anotimpuri știe tot ce știe o anvelopă medie de iarnă / vară.
Este important că deși nu trebuie să efectuăm de două ori pe an schimbul de anvelope, anvelopele de patru anotimpuri trebuie controlate la fiecare 1-2 ani, trebuie reglat mecanismul de rulare. În plus, pentru o uzură uniformă și o durată de viață mai lungă, este recomandat să se centreze și să se schimbe pe osie anvelopele de toate anotimpurile la fiecare șase luni. Cu ocazia controlului merită controlat în service și presiunea aerului și echilibrarea roților. Merită să efectuați aceste controale în martie și septembrie, pentru a evita cozile lungi la service.
Care sunt dezavantajele?
Principalul dezavantaj al anvelopelor pentru toate anotimpurile în comparație cu seturile de iarnă și de vară este faptul că acestea sunt mai puțin rezistente la condițiile meteorologice extreme și la condițiile de îngheț și zăpadă. Așadar, dacă locuiți într-o zonă muntoasă, deluroasă, cu drumuri mai înzăpezite și înghețate, aceasta nu este alegerea perfectă.
Dacă folosiți des astfel de drumuri, folosiți anvelope de iarnă!
Totodată merită să decideți dacă alegeți astfel de anvelope și pe baza stilului de conducere. Dacă aveți un stil de conducere mai sportiv și autovehiculul dumneavoastră este util pentru acest stil de conducere, vă recomandăm să optați pentru anvelopele destinate unui anumit anotimp, și renunțați mai bine la confortul oferit de anvelopele de toate anotimpurile de a nu schimba de două ori pe an anvelopele.
Un alt dezavantaj al seturilor de anvelope de patru anotimpuri este acela că, datorită utilizării lor continue și a fluctuațiilor extreme de temperatură la care sunt expuse anvelopele, acestea se uzează mai bine decât seturile de iarnă sau de vară. Prin urmare, dacă alegeți acest tip de anvelope, asigurați-vă că alegeți produse de mai bună calitate. In această situație nu merită să economisiți câteva mii de forinți în schimbul calității mai slabe.
Anvelopele de patru anotimpuri au fost dovedite și în teste
Dezvoltarea anvelopelor de patru anotimpuri este reflectată și în rezultatele testelor. Cel mai des se face referire la rezultatele ADAC, auto clubul nemțesc cel mai credibil, autentic și de referință. ADAC în anul 2018 a comparat pe baza a diferite principii anvelope de patru anotimpuri aparținând a nouă producători diferiți, comparându-le între ele și cu câte un set de anvelope de iarnă și de vară de calitate bună.
Fiecare set a fost testat pe același tip de autovehicul de categorie joasă, pe lângă viteză identică. Anvelopele de patru anotimpuri au fost testate pe carosabil uscat, umed, înzăpezit și înghețat, fiind analizat distanța de frânare a anvelopelor, și capacitatea de manevrare pe diferite suprafețe. Evident, testele au obținut rezultate diferite pentru fiecare tip de drum și anvelopă, dar rezultatele arată clar că anvelopele de înaltă calitate sunt din ce în ce mai fiabile. Așa încât pe drumurile înghețate, de exemplu, toate anvelopele testate în patru anotimpuri au fost mai bune decât un set de iarnă de bună calitate.
Testele au arătat că nu există o alegere în general bună, dar dacă putem stabili exact condițiile de drum pe care vrem să folosim anvelopele pentru toate anotimpurile, alegerea va fi mai ușoară.
În cele din urmă, testul ADAC arată foarte bine fiabilitatea anvelopelor pentru toate anotimpurile. Pe baza acestora, setul Nexen s-a calificat pe primul loc, nu a avut performanțe foarte bune pe drumurile uscate și înzăpezite, dar s-a descurcat foarte bine pe suprafețele de drum umede și înghețate. Pe locul doi s-a situat setul Continental în cadrul anvelopelor de patru anotimpuri.
Cât costă o anvelopă de patru sezoane?
Mai devreme anvelopele de patru anotimpuri au fost considerate foarte scumpe. Adevărul este că aceste seturi sunt doar cu aproape 10% mai scumpe decât un set de iarnă de bună calitate și cu doar 10 – 15% mai scumpe decât anvelopele de vară.
Asta la prima vedere poate fi sperietoare, dar dacă ne gândim mai bine, în schimbul unui preț mai mare putem economisi sume semnificative. Am amintit deja economia cu schimbul de anvelope de două ori pe an, dar cu anvelopele de patru anotimpuri putem economisi și prețul unui set întreg de anvelope de vară sau de iarnă. Nevorbind de faptul că astfel câștigăm un întreg sezon de vară, deoarece dacă anvelopele își pierd limita de uzură stabilită de lege pentru perioada de iarnă, se pot folosi încă un sezon de vară.
Cu toate acestea, atunci când se calculează costurile, trebuie avut în vedere faptul că un set de anvelope de patru anotimpuri se va uza probabil mai repede decât un set separat de iarnă și vară, chiar și cu o utilizare medie. Prețurile actuale ale producătorilor pot varia, vă rugăm să vizitați acest link pentru informații.
Decizie: da sau nu?
Pentru a lua decizia finală înainte de achiziție, merită să luăm în considerare condițiile de drum și condițiile meteorologice în care vom folosi setul de anvelope de patru sezoane și merită să fim conștienți și de stilul nostru de conducere.
Un principiu important de reținut este că trebuie să folosiți întotdeauna setul de cauciuc corespunzător condițiilor de drum. Anvelopele de patru anotimpuri nu sunt un substitut pentru utilizarea seturilor de vară și de iarnă la momentul potrivit, dar sunt mult mai bune decât folosirea anvelopelor de iarnă sau de vară pe tot parcursul anului.
Testele și experiența arată că anvelopele pentru toate anotimpurile sunt încă un compromis astăzi, dar într-o măsură mai mică. Din multe puncte de vedere, aceste seturi dețin performanța seturilor de iarnă / vară și chiar le și depășesc. Pentru o utilizare medie, deplasări în oraș și distanțe scurte, un set de patru sezoane de înaltă calitate poate fi alegerea perfectă.