noiembrie 21, 2024
Anvelope iarna / vara / toate sezoaneleBază de cunoștințe

Prifilele de anvelope: cum arată anvelopele de vară, de iarnă și de toate anotimpurile?

Multe așteptări sunt fată de anvelopele moderne. Acestea trebuie să ofere performanțe excelente, aderență și zgomot redus chiar și în diferite condiții de drum. Profilele de cauciuc joacă un rol important în acest sens. În articolul nostru, arătăm cum canelurile, lamelele, nervurile, șanțurile de pe suprafața anvelopei afectează performanța anvelopelor! Pe lângă explicarea fondului teoretic, împărtășim si sfaturi practice pentru alegerea anvelopei perfecte.

Care este semnificația modelului de cauciuc?

Pasionații de sporturi cu motor știu bine că anvelopele cu o bandă complet netedă sunt folosite în cursele de Formula 1 pe piste uscate. Care ar putea fi motivul pentru care mașinile de curse fulgerătoare evită anvelopele cu model? Răspunsul este simplu: pe suprafețe de drum uscate și netede, banda de rulare mai mare este alegerea ideală datorită tracțiunii mai mari. Cu toate acestea, în timpul utilizării zilnice, uneori trebuie să conduceți pe suprafețe ude, înghețate, înzăpezite, noroioase și neuniforme. În astfel de cazuri, profilul special îmbunătățește performanța și sporește siguranța.

Profilele anvelopelor afectează performanța, economia de combustibil și chiar siguranța. Prin urmare, este important nu numai să alegeți o anvelopă pe baza considerentelor estetice, ci și pe baza funcționalității. Vă întrebați cum afectează profilele anvelopelor performanța? Vă vom arăta!

Canalele laterale joacă un rol important în drenaj, ceea ce poate ajuta la reducerea riscului de alunecare pe apă .

Canelurile mici de pe benzi de rulare, cunoscute și sub numele de lamele, măresc tracțiunea. Se deschid în timpul conducerii, crescând astfel în mod semnificativ suprafața de aderență. Un astfel de model este adesea văzut pe anvelopele de iarnă.

  • Nervurile adânci de pe marginea anvelopei ajută la ținerea drumului în viraj.
  • Canelurile adânci și nervurile longitudinale sporesc stabilitatea, măresc controlabilitatea și reduc riscul de alunecare.
  • O suprafață netedă este esențială în transferul forțelor de frânare și accelerare și pentru asigurarea tracțiunii.
  • Raportul dintre canale și suprafețele netede este determinat de modul în care este utilizat cauciucul. Canelurile la scară mare (până la 50%) sunt tipice pentru anvelopele pentru toate terenurile, în timp ce o suprafață netedă mai mare este mai tipică pentru anvelopele de drum.

Cele mai importante tipuri de profile de cauciuc

Profilele de anvelope pot fi împărțite în trei categorii în funcție de design: anvelope simetrice, asimetrice și rotative. În cele ce urmează, le descriem pe scurt.

Asimetric

În cazul anvelopelor cu profil asimetric, părțile interioare și exterioare ale benzii de rulare sunt diferite. Deoarece cele două părți sunt supuse unor forțe diferite în timpul virajului, următorul design este utilizat pentru o stabilitate mai mare:

  • Partea exterioară: Pe partea exterioară a anvelopei există blocuri care ajută la aderență. Acest lucru ajută la control în timpul virajelor strânse.
  • Partea interioară: Partea interioară a anvelopei are caneluri de drenaj care ajută la evitarea acvaplanării. 

Atentie: la montarea anvelopelor asimetrice trebuie acordata o atentie deosebita pozitiei anvelopei. Există o inscripție „în afară” în exterior și „înăuntru” în interior – nu trebuie să fie schimbate!

Simetric

Anvelopele cu profil simetric sunt utilizate în principal pentru traficul urban. Există un model identic pe exteriorul și pe interiorul anvelopei. Principalul avantaj este controlabilitatea ridicată, zgomotul redus de condus, consumul favorabil și durabilitatea. Anvelopele simetrice sunt, în general, mai economice pentru produsele de performanță superioară. Sensul de rotație nu contează cu această anvelopă.

Rotativ

Îți place să conduci într-un stil dinamic? Mașina dvs. are performanțe ridicate și vă place să conduceți sportiv? Atunci profilul V-pattern este alegerea ideală! Modelul anvelopelor, care asigură o distanță de frânare mai scurtă, o mai mare controlabilitate și o manevrabilitate precisă, este excelent pentru cei care circulă regulat pe drumurile de țară. Modelul în V ajută la drenajul eficient, reducând astfel semnificativ riscul de alunecare pe apă. Dezavantajul, pe langa pretul mai mare, este deprecierea crescuta. Anvelopele mai mari cu model în V dezvoltă adesea uzură in dinți de ferăstrău, ceea ce duce la creșterea zgomotului pe drum.

Cum diferă modelele anvelopelor de vară și de iarnă?

Condițiile de utilizare viitoare sunt întotdeauna luate în considerare la proiectarea anvelopei. În cazul anvelopelor de sezon, utilizarea materialelor, procesele de fabricație și modelele de cauciuc sunt adaptate la condițiile tipice sezonului. Este binecunoscut faptul că anvelopele de iarnă rămân mai moi chiar și în perioada rece a anului datorită conținutului ridicat de silice. În acest fel, își pot menține flexibilitatea chiar și în toamna târziu și iarna geroasă. Iar materialul moale al anvelopelor de vară este mai favorabil pe suprafețele drumurilor care devin calde vara. Dar cum diferă tiparele lor? Am rezumat cele mai importante diferențe!

IMAGINE

Cele mai importante diferențe dintre modelele de anvelope de vară și de iarnă:

  • Anvelopele de vară au de obicei suprafețe mai plane, în timp ce anvelopele de iarnă se caracterizează prin lamele crescute.
  • Adâncimea profilului anvelopelor de iarnă este de obicei mai adâncă, ceea ce crește alunecitatea suprafețelor de drum acoperite cu zăpadă și gheață.
  • În general, anvelopele de iarnă se încadrează în categoria rotativă și asimetrică, în timp ce anvelopele de vară au multe profile simetrice.
  • De obicei, anvelopele de iarnă au multe caneluri și nervuri mici. Se deschid in timpul condusului, crescand astfel suprafata de aderenta. Asa numitul marginile de reținere împiedică deriva.

Anvelopele pentru toate anotimpurile combină designul tipic anvelopelor de iarnă și de vară. Modelul lor unic permite transportul în siguranță.

IMAGINE

Dar pentru cine este o anvelopă pentru tot anul soluția optimă? Dacă considerați că următoarele condiții sunt adevărate, ar trebui să luați în considerare achiziționarea de anvelope de patru sezoane:

  • conduce de obicei în oraș,
  • nu depășește limita de viteză,
  • se abține de la conducerea dinamică, sportivă,
  • evitați să conduceți pe drumuri extrem de înghețate și înzăpezite,
  • distanța medie anuală de condus.

Modele de cauciuc pentru vehicule SUV

Vehiculele de teren (în engleză: Sport Utility Vehicle, pe scurt: SUV) au devenit extrem de populare în țara noastră. Vehiculele dezvoltate inițial pentru persoanele care desfășoară activități sportive sunt acum utilizate pe scară largă pentru transportul urban. Deoarece aceste vehicule au tracțiune integrală, anvelopele pot fi schimbate doar cu tracțiune integrală. Modelul de seturi de cauciuc 4×4 are de obicei nervuri mai mari. Acest lucru permite conducerea în siguranță pe suprafețe de drum neuniforme.

Merită să combinați profiele de cauciuc? Anvelopele de vara pot fi folosite iarna?

Achiziționarea și înlocuirea anvelopelor sezoniere pot avea implicații semnificative de cost. Nu întâmplător mulți oameni încearcă să folosească anvelopele de vară iarna și invers. O altă încercare comună de salvare este combinarea anvelopelor de iarnă cu cele de vară. Dar merită să folosiți aceste practici în speranța de a economisi?

Răspunsul este nu și nu.

Experții noștri vă recomandă să alegeți întotdeauna anvelopele de sezon sau patru sezoane! Combinarea diferitelor modele de cauciuc poate avea un impact negativ nu numai asupra performanței, ci și asupra siguranței.