Subvirare sau supravirare: care este diferența?
S-a schimbat comportamentul autoturismului în viraje? Simțiți că, chiar dacă rotiți volanul, autoturismul nu urmează unghiul de manevră dorit? Autoturismul virează la un unghi prea ascuțit chiar și cu o direcție ușoară? Este posibil să întâmpinați cu o problemă de supra sau subvirare. În acest articol explicăm în mod detaliat cauzele și soluțiile la problemele tehnice comune!
Ce se întâmplă atunci când efectuăm viraje?
Înainte de a descrie caracteristicile de subvirare și supravirare, este important să recapitulăm pe scurt ce se întâmplă exact în viraje. Acest lucru va ajuta la o înțelegere mai profundă a cauzelor problemelor tehnice și a soluțiilor acestora.
- Când doriți să efectuați virajul unei autoturisme și rotiți volanul, schimbați direcția de deplasare a autoturismului. Aceasta începe să se deplaseze într-un arc de cerc, în loc să se deplaseze direct înainte.
- La fel ca în cazul oricărei mișcări circulare, atunci când virați, forța centrifugă începe să acționeze asupra autoturismului. Acesta este același fenomen fizic care presează hainele care se învârt în tamburul unei mașini de spălat împotriva peretelui tamburului în timp ce se mișcă.
- Această forță fizică ar împinge autoturismul spre exteriorul arcului de cerc dacă nu ar fi împiedicată de aderența benzii de rulare. Cu toate acestea, forța puternică de aderență face ca autoturismul să vireze la unghiul dorit.
- În viraje, anvelopele sunt supuse atât forței centrifuge, cât și forței de aderență, care acționează în direcții opuse. Din fericire, materialul anvelopei este elastic, astfel încât își poate schimba temporar forma, prevenind posibile daune.
- Acest lucru creează ceea ce este cunoscut sub numele de unghi de fluaj, care, conform notelor Universității din Óbuda, este „unghiul δ subînțeles de planul de rotație al roții și planul direcției inițiale de deplasare (adică vectorul vitezei circumferențiale a roții)”.
- Pe măsură ce autoturismul se rotește, sarcina transversală crește, la fel și unghiul de târâre.
- Acest lucru poate duce la o pierdere de tracțiune într-un punct care poate provoca alunecarea autoturismului. Două cazuri frecvente de derapare în timpul virajelor, supravirarea și subvirarea, sunt descrise mai jos.
Două probleme comune în timpul virajelor
În timpul virajelor, așa cum este descris în detaliu mai sus, anvelopele sunt supuse la sarcini diferite pe fiecare axă. Ca urmare, roțile pot avea, de asemenea, o variație semnificativă a unghiului de cambrare, ceea ce poate duce la subvirare și supravirare. Să vedem ce înseamnă acest lucru în practică!
Subvirarea
Conform notelor inginerului mecatronist Szilvia Tóth, subvirarea înseamnă:
”Centrul de greutate al vehiculului este mai aproape de puntea față, ceea ce înseamnă că pneurile din față au o tendință mai mare de a aluneca. În viraje, roțile din față alunecă în loc să vireze. δe > δh, adică unghiul de fluaj al roții din față este mai mare decât unghiul de fluaj al roții din spate. Raza virajului este mai mare, colțul este îndreptat.”
În termeni simpli, putem vorbi despre un autovehicul subvirat dacă puntea față are un unghi de fluaj mai mare în viraje. Partea din față a autovehiculului este atunci împinsă spre marginea exterioară a arcului de viraj. Acest lucru este perceput de șofer ca și cum nu ar fi rotit suficient volanul, cu alte cuvinte, ca fiind „subvirare”.
Supravirarea
Conform notelor Universității din Óbuda, sensul supravirajului este următorul:
”Centrul de greutate al vehiculului este mai aproape de puntea spate, ceea ce duce la un târâre mai mare a pneurilor spate. În viraje, partea din spate a vehiculului alunecă. δe < δh adică unghiul de alunecare al roții din față este mai mic decât unghiul de alunecare al roții din spate. Raza de virare este mai mică și partea din spate a vehiculului alunecă.”
Astfel, automobilul este supravirat dacă roțile de pe puntea spate au un unghi de cambrare mai mare. În acest caz, partea din spate a automobilului în curbă este împinsă spre exteriorul arcului de viraj. Șoferul are atunci senzația că a supravirat autoturismul, de unde și termenul de „supravirare”.
Ce masuri am putea lua pentru a combate supra- și sub-reglementarea?
Din fericire, există o serie de soluții posibile la supra- și sub-reglementare. Iată ce puteți face pentru a combate problemele tehnice care pot duce la accidente confuze și chiar periculoase!
- Asigurați-vă că aveți presiunea corectă în anvelope! În timp ce o presiune scăzută crește unghiul de fluaj, o presiune mai mare îl reduce. În intervalul specificat de producător, presiunea anvelopei poate fi variată liber pentru a influența unghiul de fluaj în direcția dorită.
- De asemenea, puteți întâmpina probleme de supra sau subvirare dacă montați o anvelopă cu o dimensiune diferită de cea specificată de producător. Dacă întâmpinați probleme cu ținuta de drum, verificați împreună cu un profesionist dacă autoturismul dumneavoastră este echipat cu anvelope de dimensiunea corectă. Dacă sunteți pe punctul de a cumpăra o anvelopă și nu sunteți sigur de dimensiunea exactă, utilizați căutarea noastră pentru a filtra în funcție de tipul autoturismului pentru a găsi modelul perfect!
- Un alt motiv poate fi faptul că o anvelopă uzată și uzată are tendința de a derapa în viraje din cauza unei benzi de rulare întărite. În acest caz, o anvelopă nouă este inevitabilă. Aruncați o privire la gama noastră largă de anvelope!
- Cereți ajutorul mecanicului dvs. pentru a regla șasiul corespunzător pentru a influența și mai mult unghiul de derapaj!

Întrebări și răspunsuri frecvente
Cum procedați dacă autovehiculul dumneavoastră este sub sau supravirat?
Deoarece supravirarea și subvirarea pot crește semnificativ riscul de accidente, dacă aveți o stabilitate neobișnuită în viraje, trebuie să solicitați cât mai curând posibil sfatul unui mecanic profesionist.
Este periculos să conduceți o mașină cu o direcție prea mică sau prea mare?
Da, dacă partea din față sau din spate a autovehiculului se deplasează într-un mod diferit de cel normal în viraje, acest lucru poate crește riscul unui derapaj.
Care parte a mașinii alunecă prima atunci când este subvirată?
Subvirarea înseamnă că partea din față a autovehiculului este împinsă în direcția arcului de viraj.
