Sens de rotație a anvelopelor și banda de rulare
Anvelopele pot intra în contact cu multe suprafețe diferite de drum. Asfaltul acoperit cu gheață, drumurile noroioase de pământ sau pavajul noduros reprezintă diferite provocări pentru anvelope. Datorită benzii de rulare din cauciuc, anvelopa este capabilă să reziste la diferite condiții de drum. Pe baza modelului de cauciuc, anvelopele pot fi împărțite în trei categorii principale: asimetrice, simetrice și unidirecționale (fixe). Alegerea anvelopei potrivite nu este o sarcină ușoară. Cunoașterea direcției de rotație a anvelopelor și a tipurilor de modele vă poate ajuta să găsiți anvelopa perfectă!
Tipuri de benzi de rulare a anvelopelor: avantaje și dezavantaje
Anvelopă cu profil simetric
Este o bandă de rulare de dimensiuni și design egale pe ambele părți ale benzii de rulare. Deci, partea stângă și dreapta îndeplinesc aceleași funcții. Modelul simetric are mai multe avantaje, dintre care cele mai importante sunt:
Anvelope cu model simetric au un consum blând.
Este rezistent la uzură chiar și în cazul utilizării intense.
Oferă o manevrabilitate remarcabilă.
Are rezistență scăzută la rulare și permite un trafic silentios.
Pe lângă avantaje, există și câteva dezavantaje în alegerea unei anvelope cu profil simetric:
Anvelopa cu bandă de rulare simetrică este potrivită în primul rând pentru uz urban.
Nu este cel mai eficient model.
Anvelopa cu banda de rulare asimetrica
După cum sugerează și numele, părțile din dreapta și din stânga a benzii de rulare ale unei anvelope cu profil asimetric au profile diferite. În timp ce partea exterioară a benzii de rulare este responsabilă pentru stabilitate, manevrând în curbe ascuțite, partea interioară este responsabilă pentru prevenirea derapajului și a acvaplanării. De ce este necesar să folosiți modele diferite? Deoarece ele acționează diferit pe exteriorul și pe interiorul benzii de rulare in viraje. Este important să verificați marcajele anvelopelor atunci când montați roțile. „Outside” ar trebui să fie în exterior.
Avantajele unei anvelope cu bandă de rulare asimetrică:
Reduce riscul de acvaplanare.
Oferă o tracțiune mai bună în curbele stranse.
Mărește siguranța condusului în condiții de drum suboptim.
Dezavantajele unei anvelope cu bandă de rulare asimetrică:
O anvelopă cu profil asimetric are de obicei o gamă de preț mai mare decât o anvelopă simetrică.
Anvelopele cu suprafețe diferite necesită mai multă atenție. Controlul uzurii necesită mai multă atenție la aceste anvelope.
Anvelopa cu sens de rotatie prestabilit (anvelopă unidirecțională)
O anvelopă cu sens de rotatie prestabilit, cunoscută și ca anvelopă unidirecțională, are un profil specific în V. Datorită profilului unic, cauciucul asigură o distanță scurtă de frânare chiar și atunci când frânați la viteze mari. O anvelopă cu sens de rotatie prestabilit poate fi utilizată numai într-un singur sens de rotație, așa cum este indicat de o săgeată sau altă pictogramă de pe peretele lateral al cauciucului. Anvelopele unidirecționale sunt utilizate în principal pe mașinile sport de înaltă performanță.
Avantajele unei anvelope cu sens de rotatie prestabilit:
Distanță de frânare mai scurtă chiar și la viteze mari.
O alegere excelentă pentru șoferii care parcurg în mod regulat distanțe lungi.
Grad ridicat de aderență chiar și pe drumuri umede, alunecoase.
Dezavantajele unei anvelope cu sens de rotatie prestabilit:
Uzura dinților de ferăstrău este adesea o problemă, așa că este o idee bună să interschimbați roțile de pe osii la intervale regulate. Înlocuirea are loc de obicei după 12.000 de kilometri.
Datorită prețului său ridicat, anvelopele unidirecționale sunt folosite mai ales la mașinile sport.
Regula benzii de rulare a anvelopelor: Care este adâncimea minimă a benzii de rulare a unei anvelope montate pe un autoturism?
Pentru mulți se pune întrebarea: care este adâncimea minimă a profilului benzii de rulare a unei anvelope montate pe o mașină? Regula pentru profilulcauciucului nu există, cu toate acestea, adâncimea profilului de cauciuc este reglememntata. Conform regulamentului:
„4. Pneurile menționate la alineatul (1) se utilizează numai dacă adancimea benzii de rulare este egală cu:
(a) 1,6 mm în cazul vehiculelor din categoriile M1, N1, O1 și O2, indiferent de diametrul pneului; și
(b) pe alte vehicule
(ba) 1,6 mm pentru anvelopele cu un diametru care nu depășește 0,75 m;
(bb) 3 mm în cazul anvelopelor cu un diametru mai mare de 0,75 m.”
In locul celor 1,6 mm ceruti de lege, este indicat sa alegeti o anvelopa cu o adancime a benzii de rulare de minim 4 mm. Adâncimea mai mare a benzii de rulare poate ajuta la reducerea distanței de frânare și la o conducerea mai sigură.
Întrebări frecvente despre direcția de rotatie și profilull cauciucului
Sensul de rotație a anvelopelor de vară vs. sensul de rotație al anvelopelor de iarnă: există o diferență?
Sensul de rotație a cauciucului depinde de profil. În timp ce sensul de rotație al cauciucului simetric și cel asimetric nu sunt prestabilite, anvelopa unidirecțională are sensul de rotație prestabilit. Astfel, se poate afirma că sensul de rotație a anvelopelor de iarnă și vară este determinat de profil. Dacă profilul este același, sensul de rotație este același.
Ce problemă poate cauza schimbarea direcției de rotație a cauciucului?
În cazul anvelopelor cu sens de rotatie prestabilit, este interzisă folosirea unei alte direcții decât cea specificată de producător. În cazul anvelopelor moderne cu benzi de rulare simetrice și asimetrice, sensul de rotație poate fi inversat. Consultați întotdeauna site-ul producătorului de anvelope!
Care este sensul de rotație al unui cauciuc asimetric?
Sensul de rotație al cauciucului asimetric este interschimbabil.
Cum să recunoaștem sensul de rotație al anvelopei?
În cazul anvelopelor cu benzi de rulare asimetrice și simetrice, sensul de rotație poate fi inversat. În cazul anvelopelor cu direcție fixă, o săgeată sau alta pictogramă indică sensul de rotație.
Profilul cauciucului de pe o axă poate fi diferit?
Nu este recomandată folosirea unor anvelope cu profiluri diferite pe aceasi axa. Vă recomandăm să alegeți anvelope identice pe acelasi ax, pentru a conduce în siguranță și aderență adecvată
Care este un profil bun de anvelope de iarnă? Există cel mai bun profil de anvelope de iarnă?
Anvelopele de iarnă au de obicei o banda de rulare asimetrică pentru o aderență mai bună. „Cel mai bun profil de anvelope de iarnă” nu există, deoarece nevoile dumneavoastră personale, tipul de vehicul și capacitățile financiare afectează opțiunile disponibile.
Este posibil să se determine direcția de rotație a cauciucului folosit?
Da, după o distanță de rulare de aproximativ 8.000 până la 10.000, un artizan calificat poate determina de obicei direcția de rotație a cauciucului utilizat din modelul de uzură.
Doriți să vă înlocuiți anvelopele? Pe site-ul nostru puteți alege dintre zeci de anvelope care se potrivesc cel mai bine nevoilor Dvs!