Zgomote deranjante dinspre trenul de rulare: cauze și remedii
Bate, troncăne: sunete metalice neobișnuite, venite din zona suspensiei care apar în timpul rulării, mai ales la trecerile peste denivelări. La apariția lor, este indicat să investigați cât mai repede posibil și să căutați o soluție la defecțiunea tehnică pentru a prevenii apariția unor probleme majore. Dacă bate și troncănce, de regulă a apărut o problemă care nu poate fi remediată acasă. Vă recomandăm să vizitați un service auto autorizat, unde vehiculul poate fi reparat de specialiști pregătiți.
Care este rolul suspensiei?
Principalul rol al suspensiei este cel de a asigura contactul permanent între caroseria autovehiculului și suprafața căii de rulare. Funcționarea sa corectă este esențială pentru o rulare sigură și confortabilă. Suspensia este un ansamblu de piese, cu mai multe componente. Acestea includ:
- Pivoți
- Bielete
- Bielete de direcție
- Amortizor
- Bielete anti ruliu
- Arcuri
- Stabilizatori
- Blocuri silent
- Elemente de legătură
Datorită complexității sale, multe dintre componentele sale se pot defecta, ceea ce face sarcinile de reparații și mai dificile. Problemele care afectează suspensia nu se repară acasă, este recomandată solicitarea ajutorului din partea unui specialist.
Sunetele puternice, de regulă metalice, în forma unor bătăi pe care le auzi în timpul mersului, sunt deseori cauzate de elemente al suspensiei defecte sau slăbite. O suspensie nereparata reduce stabilitatea autovehiculului, poate deteriora alte componente și, în cazuri grave, poate duce la accidente. Astfel, in cazul unei suspensii care bate, este recomandat sa acționați cat mai repede.
Suspensia troncăne, care ar putea fi motivul?
1. Amortizor
Rolul amortizorului este de a reduce/elimina pendularea arcului în vederea păstrării contactului permanent cu calea de rulare și al creșterii nivelului de confort și siguranță. Situată între caroserie și butucul roții, poate reduce eficient vibrațiile de diferite frecvențe. În cazul autovehiculelor cu întreținere neglijată, tija amortizorului se poate uza semnificativ.
2. Mecanism de direcție (casetă de direcție)
Rolul mecanismului de direcție (casetă de direcție) este cel de transmitere al mișcării volanului către roțile directoare. Sistemul de direcție care funcționează corect permite manevrare precisă. Un defect aici poate escalada rapid până la un accident, astfel inspecția frecventă este deosebit de importantă.
3. Tijă axială (biela interioară a direcției)
Tija axială (tijă interioară de direcție) face parte din sistemul de direcție. Joacă un rol important în controlul precis al mașinii. O parte din forțele care tensionează direcția sunt absorbite de biela interioară a direcției. Se poate deteriora în timp, primul semn al uzurii fiind bătaia caracteristică.
4. Braț oscilant
Capul sferic al brațului oscilant este responsabil pentru mișcarea articulației, joacă un rol important ansamblul direcției. O înlocuire completă a culbutorului este de obicei necesară în caz de defecțiune a capului sferic sau al amortizorului.
5. Bara stabilizatoare
Bara de stabilizare este o parte foarte importantă a suspensiei. Sarcina sa principală este de a preveni ruliul excesiv a autovehiculului în timpul virajului.
Ce ar trebui să fac dacă observ bătăi în suspensie?
Suspensia, esențială pentru siguranță și confort, este formată din zeci de componente. Dacă suspensia bate, este inevitabilă o inspecție completă și o reparație efectuată de către un specialist. Problema nu poate fi remediată acasă.
Întrebări și răspunsuri frecvente
Aud bătăi doar în timpul parcurgerii virajelor, trebuie să mă deplasez la service?
Da, chiar dacă bătăile apar doar în viraje, este indicat să vizitați un service auto, unde piesele deteriorate vor fi înlocuite după o inspecție.
Aud bătăile doar de la roțile spate. Să mă duc la service?
Da, fără excepții. Remedierea din timp a unei defecțiuni minore la început, semnalată de apariția bătăilor, este varianta mai puțin costisitoare în timp, putând fi prevenite astfel apariția altor probleme, câteodată majore.
Aud o bătaie în timpul mersului. Ce bate oare?
Prima întrebare pe care o pun de regulă șoferii la apariția unei bătăi: oare ce bate? Răspunsurile sunt multe, există zeci de motive, defecțiuni care pot genera zgomote. Unele din ele pot semnala probele minore, altele unele majore. Suspensia este compusă dintr-o multitudine de piese, cauza exactă poate fi determinată doar printr-o inspecție amănunțită, efectuată de un profesionist.