iulie 28, 2025
Bază de cunoștințeService

Suprafața anvelopei se uzează neuniform?

Banda de rulare este componenta anvelopei care asigură contactul între vehicul și cale de rulare. Deoarece este expus la frecare în timpul utilizării, se uzează continuu. În timp, adâncimea benzii de rulare a anvelopei scade și este timpul să schimbați anvelopa. În unele cazuri, o parte din banda de rulare se poate uza mai repede decât în mod normal. Acest lucru reduce siguranța rutieră, controlul direcțional, plăcerea condusului și poate crește distanțele de frânare.

​Dar care ar putea fi motivul pentru care suprafața anvelopei se uzează neuniform? Cum se observă uzura anormală și ce se poate face pentru a remedia problema? În articolul nostru, răspundem la aceste întrebări.​

De ce este important ca banda de rulare să se uzeze uniform?

Banda de rulare a anvelopei este de o importanță capitală din punct de vedere al siguranței traficului, al eficienței consumului de combustibil și al tehnicii. Uzura anormală a anvelopelor poate avea o serie de consecințe negative:

  • ​creșterea distanței de frânare
  • reducerea controlului direcției și a stabilității
  • poate crește consumul de combustibil și impactul asupra mediului
  • vă poate afecta experiența de condus.

Care ar putea fi cauza uzurii neuniforme a anvelopelor?

Există multe explicații pentru uzura neuniformă a anvelopelor. Următoarele sunt câteva dintre cele mai frecvente erori tehnice și alte cauze posibile.

​Amortizor uzat sau deteriorat

O conexiune continuă între suprafața căii de rulare și vehicul este garantată de sistemul de absorbție a șocurilor. Funcția sa principală este de a reduce oscilația și de a crește nivelul de confort. Sistemul de absorbție a șocurilor care funcționează impecabil și este bine reglat reduce forțele în timpul conducerii. Un amortizor uzat sau defect nu își poate îndeplini sarcina, astfel încât roțile pot ”țopăii” în timpul rulării. Fenomenul duce la uzura neuniformă, iar bucăți mai mici se pot desprinde din anvelopă.

​Ansamblu roată și anvelopă neechilibrat

Un ansamblu jantă și anvelopă neechilibrat poate face ca anvelopele să oscileze în timpul conducerii, rezultând o uzură neuniformă. Echilibrarea se poate face numai într-un atelier profesional de reparații auto, deci nu se poate efectua acasă.

​Obiceiuri unice de condus

Anumite obiceiuri de conducere pot provoca uzura neuniformă a suprafeței anvelopelor. Cu un stil de condus mai dinamic, este mai probabil să se formeze puncte plate pe banda de rulare. Pentru a crește durata de viață a anvelopei, trebuie evitate accelerațiile bruște frecvente și frânarea agresivă. În plus, pot apărea modele de uzură anormale pe anvelope din cauza deteriorării cauzate de șleauri și gropi.

​Defectarea suspensiei

Sistemul de suspensie este conceput pentru a crește aderența între anvelope și suprafața căii de rulare. De asemenea, are funcția de a ajuta direcția și de a crește nivelul de confort. În absența suspensiei, forța cauzată de nereguli mai mici sau mai mari pe suprafața drumului ar fi absorbită integral de caroseria mașinii. Un sistem de suspensie deteriorat și uzat duce la o încărcare neuniformă pe banda de rulare, rezultând un model de uzură anormal.

​Deteriorarea anvelopelor

Chiar și în condiții normale de utilizare, multe evenimente neașteptate pot duce la deteriorarea anvelopelor. Indiferent dacă anvelopa este deformată din cauza contactului cu o bordură sau a unei gropi, este important de știut că acest tip de deteriorare poate duce adesea la uzura neuniformă a benzii de rulare din cauza modificărilor geometriei suspensiei.

​Presiunea în anvelope este prea mare sau prea scăzută

Menținerea presiunii corecte în anvelope este esențială din mai multe motive: reduce consumul de combustibil, îmbunătățește performanța, sporește plăcerea de a conduce și este blândă cu anvelopa. Presiunea prea mare sau prea scăzută a anvelopelor poate duce la uzură neuniformă. Vă arătăm cum să recunoașteți problema!

  • ​Dacă vă confruntați cu o uzură crescută pe partea exterioară a anvelopei, este posibil să aveți o presiune scăzută în anvelope.
  • Dacă se detectează o uzură crescută în mijlocul benzii de rulare, presiunea în anvelope este probabil mai mare decât cea optimă.

Pentru a evita această problemă, vă recomandăm să acordați o atenție sporită indicațiilor sistemului de monitorizare a presiunii în anvelope TPMS și să efectuați teste manuale dacă este necesar.​ ​

Tipuri comune de uzură neuniformă a benzii de rulare

Pentru a detecta problema la timp, merită să cunoașteți cele mai frecvente modele de uzură anormală. Vă arătăm cele mai frecvente greșeli!

​Uzură asimetrică unilaterală (de exemplu, uzură pe exteriorul anvelopei față)

Se uzează doar jumătatea exterioară a anvelopei din față? Sau anvelopa spate stângă a prezentat semne de uzură neuniformă? În aceste cazuri, vorbim de uzură asimetrică unilaterală. Acest lucru este de obicei cauzat de o eroare de aliniere/unghiuri ale sistemului de rulare, care poate fi corectată într-un service auto profesional.

​Uzură neuniformă tip scoică

Uzura neuniformă în formă de scoică de regulă semnalează un amortizor deteriorat sau reglat incorect.

​Uzură accentuată a zonei de mijloc

Când presiunea anvelopei este semnificativ mai mare decât specificațiile producătorului, centrul anvelopei se poate uza prematur. Astfel, această zonă este supusă unei frecări crescute, ceea ce duce la un grad mai mare de uzură.

​Uzură crescută la exterior și interior

Dacă anvelopa este pe pană, adică presiunea anvelopei este mai mică decât cea prescrisă, atunci părțile exterioare (umerii) pot suferi o uzură mai mare decât în mod normal. În acest caz, apare și temperatura excesivă, ceea ce duce la granulare. De asemenea, poate provoca fragmentarea. Pentru a evita această problemă, merită să verificați în mod regulat presiunea prescrisă.

​Cum poate fi prevenită uzura neuniformă a anvelopelor și ce trebuie făcut dacă problema a apărut deja?

Există multe consecințe negative care pot apărea dacă suprafața anvelopei se uzează neuniform, așa că merită să faceți tot posibilul pentru a preveni problema. Urmând aceste sfaturi simple, puteți minimiza riscul de uzură anormală:

  • ​Evitați conducerea dinamică!
  • Acordați o atenție deosebită pentru a evita bordurile înalte și gropile!
  • Utilizați serviciul de centrare (echilibrare) de fiecare dată când schimbați anvelopele!
  • Inspecții regulate ale sistemului de rulare, recomandat și după montarea unui set nou de anvelope!

În ciuda faptului că urmați sfaturile de mai sus, este posibil ca anvelopele să se uzeze diferit decât în mod normal. În acest caz, este necesar să vizitați un atelier specializat, unde profesioniștii vă pot ajuta să rezolvați problema.

Alegeți din gama noastră de anvelope de vară.